Demand gen for B2B SaaS
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske tech startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Lige hurtigt inden vi starter: Har igen åbnet min kalender for en ny omgang Open Door sessions - så er du B2B SaaS founder eller CEO, kan du booke 45 min i min kalender og sparre på alt om din growth strategi👇
Velkommen til del 8 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 1: Demand gen ← Denne artikel
- Del 9: GTM plan, vol 3.: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et værdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
Dit produkt spiller. Dit website spiller. Dit onboarding flow spiller.
… men du får ingen sign-ups eller demoer booket.
Der er med andre ingen efterspørgsel efter dit produkt - det skal du have skabt.
Den gode nyhed: Jeg viser dig, hvordan du gør.
I dag dykker jeg nemlig ned i de første stadier af din kommende GTM strategi & plan → også kaldet ‘demand gen’:
(Den her artikel er baseret på grundtankerne i artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan”, så hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)
Og hvad er så demand gen?
Helt simpelt er det, hvordan du skaber efterspørgsel for dit produkt.
Og selvom mange lover guld og grønne skove, så kommer det ikke med hurtigt opsatte kampagner på alle platforme og alle skal ikke være thought leaders på Linkedin.
Din demand gen skal bygges på dyb forståelse af din ICP & persona, deres naturlige brugerrejse, dit budget og dine ressourcer.
Og når du gør det, kan du få ret vilde resultater forholdsvis hurtigt (og forholdsvis simpelt).
Her er resultaterne blot to uger efter vi lancerede de fundamentale demand gen tiltag hos Forsler, som kan attribueres direkte hertil (podcast & LinkedIn engagement):
- 14 trial sign-ups fra vores ICP (tre af dem er i enterprise segmentet)
- 4 trial sign-ups fra potentielle collabs
- 3 inbound dialoger med ICP’er
- 9 inbound dialoger fra potentielle collabs
- 1 inbound dialog fra interesseret VC
… og vi er kun lige begyndt med det helt basale uden nogen form for optimering (forestil dig lige hvad der sker, når vi begynder at optimere, tilføje flere aktiviteter, etc.).
Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile din demand gen 🤜🤛
Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Forslers demand gen
- Grundlaget for at lykkes med din demand gen
- Trend unaware
- Problem unaware
- Problem aware
- Nail din demand gen strategi & plan
Template:
- Forslers GTM strategi & plan