De 8 forførende ord der øjeblikkeligt hjælper dig med at sælge mere
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇
Der findes 8 berusende forførende ord i det danske sprog, der er mere effektive end alle andre ord ift. at overbevise folk om at tage action.
Det er ord, som de mest effektive copywriters i verden har brugt i årtier for, at overbevise dig om at købe deres produkt.
Vent lige… Du har jo også skrevet om power ord - er det ikke det samme?
Nej.
Power ord: Ord der styrker din tekst til at pirre interesse og få folk til at klikke. The hook.
Forførende ord: Ord der overbeviser folk om at købe. The sell.
- Forførende ord #1: Det nye ord der sælger
- Forførende ord #2: Ordet der får folk til at opføre sig fjollede
- Forførende ord #3: Det overraskende ord der stille og sanseløst overtaler
- Forførende ord #4: Ordet der afslører hvor selviske vi egentlig er
- Forførende ord #5: Ordet der skriger urgency
- Forførende ord #6: Ordet der får dig til at dagdrømme
- Forførende ord #7: Ordet der trigger prestige
- Forførende ord #8: Den øjeblikkelige konverteringsbooster
- Øg dit salg øjeblikkeligt (gratis) med forførende ord
Lad os dykke ned i det.
KLIK HER OG FÅ DIN KOMPLETTE GUIDE TIL AT BRUGE DE FORFØRENDE ORD
FORFØRENDE ORD #1: DET NYE ORD DER SÆLGER
Det her ord er en af de nemmeste måder at øge din trafik og konvertering signifikant.
Det er “ny”, “nyt”, “nyhed”, etc. (ja ja, det er flere ord… Men hvordan det gradbøjes kommer an på, hvordan du bruger ordet)
Mennesker elsker nyheder. Vi elsker at være på forkant med ting. Vi elsker nye ting og elsker at høre om nye ting først.
Og det er derfor, det ord virker.
Research har vist, at en opfattet nyhed øger salget af et produkt - dog er det typisk etablerede brands, der klarer sig bedst.
Jeg testede selv brugen af ordet “Nyhed” på LinkedIn og der var en markant forskel på resultatet:
Alene ved at inkludere det ene ord før titlen på artiklen jeg promoverede, performede opslaget med “Nyhed” 502% bedre ift. views og kommentarer end kontrol-opslaget gjorde..
Nyhed #ftw.
Takeaway: Når noget er nyt (fx et produkt, webinar eller content), så fortæl det - medmindre den nye ting er dit brand, så bare lad vær med at nævne det.
FORFØRENDE ORD #2: ORDET DER FÅR FOLK TIL AT OPFØRE SIG FJOLLEDE
Der er ét ord, du kan bruge i dine salgstekster, der næsten garanterer konvertering. Det er bevist, at det virker igen og igen…
Og det er gratis.
Nej seriøst, ordet er “gratis” (tilgiv mig for ordspillet) og det er et af de mest berusende-overbevisende ord i det menneskelige sprog.
Dan Ariely, forsker hos Duke University, lavede et eksperiment med 76 personer, der stod i kø til en gratis tatovering.
Hele 68% af dem i køen ville ikke have fået en tatovering, hvis den ikke var gratis. [*]
I et andet studie af Dan, blev studerende tilbudt to typer chokolade:
- En Lindt Truffle for $0,26
- Et Hershey’s Kiss for $0,01
Initielt valgte 60% en Lindt Truffle for $0,26 og 40% valgte et Kiss. Derefter reducerede Dan prisen på begge med $0,01:
- En Lindt Truffle kostede nu $0,25
- Et Hershey’s Kiss var nu gratis
Pludselig ville 90% af de studerende vælge et Kiss, selvom den relative pris var den samme.
I det tidligere eksempel, gav jeg som sagt e-bogen gratis væk - her kan du se, hvordan det gik:
Havde jeg ikke nævnt, den var gratis, havde jeg nok ikke fået 2.100+ kommentarer og ~82.000 visninger.
Derudover har jeg selv testet adskillige gange og brugen af ordet “gratis” øger konsekvent konverteringen. Nedenfor kan du se én af disse tests, hvor det hævede konverteringen med +21,4%!
Hold for øje at det her eksempel er med en af de højeste forskelle i konverteringsraten, men det ligger næsten konsekvent altid over 15%.
#micdrop
Takeaway: Brug ordet “gratis”. Det er en gratis måde at øge din konvertering.
FORFØRENDE ORD #3: DET OVERRASKENDE ORD DER STILLE OG SANSELØST OVERTALER
Det næste ord er et, du skal bruge, fordi det er så effektivt.
Ordet?
“Fordi”.
I et studie fra Harvard University testede en forsker forskellige ordlyde til at spørge studerende i kø til en printer, om hun måtte springe køen over.
Spørgsmål #1: “Excuse me, I have 5 pages. May I use the xerox machine?”
Spørgsmål #2: “Excuse me, I have 5 pages. May I use the xerox machine, because I have to make copies?”
Spørgsmål #3: “Excuse me, I have 5 pages. May I use the xerox machine, because I’m in a rush?”
60% af gangene tillod dem i køen til printeren, at forskeren sprang foran i køen med spørgsmål #1. Spørgsmål #3 formåede at have en comliance rate på hele 94%! (forskerens ræsonnement var “fordi jeg har travlt”)
Den interessante del? Da forskeren brugte ordet “fordi” uden noget validt ræsonnement bag det (“fordi jeg skal have lavet nogle kopier? → Husk, at alle andre i køen også skulle have lavet nogle kopier!) havde hun stadig en compliance rate på 93%.[*]
Takeaway: Folk kan generelt godt lide, at de har fået en årsag til noget - også selvom “årsagen” minder meget om dengang din mor sagde “fordi jeg har sagt det”. Brug ordet “fordi” i din copy, når du viser hvorfor noget virker.
FORFØRENDE ORD #4: ORDET DER AFSLØRER HVOR SELVISKE VI EGENTLIG ER
Hvilken af disse to sætninger er der størst sandsynlighed for overtaler dig?
a) “Du har brug for Moxii til at tjene flere penge i din virksomhed”
b) “Iværksættere har brug for Moxii til at tjene flere penge i deres virksomheder”
Trick spørgsmål.
Svaret er A.
Hvorfor?
Fordi A bruger ordet “Du” og B bruger den formelle tredjeperson.
Du er grundlæggende besat af dig selv og det samme er jeg. Research beviser det endda.[*]
Når du hører dit eget navn, lyser din hjerne op som et juletræ. Det får dig til at være opmærksom.
Men du kan ikke altid bruge dine kunders navne i din marketing, medmindre du er en wizard. Så det her forførende ord er alle afskygninger af “du” og “din”.
“Du” fungerer som en erstatning for dit navn.
Prøv fx at se, hvordan Shopify bruger “Du” tre gange på bare én CTA på deres hjemmeside:
Shopify vokser rimelig heftigt - og fortsætter med at gøre det - så det de gør, virker: [*]
Takeaway: Det formelle brug af tredjeperson bør ikke være i din copy. Tiltal dine kunder direkte ved at bruge “du” - og hvor muligt gerne deres navn, fx i emails.
FORFØRENDE ORD #5: ORDET DER SKRIGER URGENCY
Urgency sælger.
Her et eksempel fra en ecommerce store, der A/B testede et begrænset tilbud på forsendelse vs. en kontrol (uden tilbud på forsendelse). De inkluderede et nedtællingsur for at fremkalde urgency på det begrænsede tilbud:
Det begrænsede tilbud på forsendelse øgede salget af produktet med 226%!
Så urgency virker. Check ved den. Men hvordan kan du så bruge et forførende ord til at fremkalde urgency i din copy, hvor nedtællingsure ikke virker?
Brug ordet “nu”.
Marcus Taylor fra ConvertXL tilføjede ordet “nu” og øgede sin CTR fra 1,71% til 3,76%! [*]
Så alene ved at tilføje “nu”, øgede han sin konvertering med 220%.
Jeg bruger det også selv i de fleste af mine CTAs:
Takeaway: Urgency sælger. Bed dine besøgende om at gøre noget “nu” for at få en højere konverteringsrate.
FORFØRENDE ORD #6: ORDET DER FÅR DIG TIL AT DAGDRØMME
Har du nogensinde fået fortalt en historie om et uheld eller skade, der fik dig til at krumme tæer? Du føler næsten den smerte, som offeret har været ude for.
Det er ikke bare empati. De følelser er spejlneuroner.
“A mirror neuron is a neuron that fires both when an animal acts and when the animal observes the same action performed by another” [*]
Og deri ligger det forførende ved det næste ord:
“Forestil dig” (er godt klar over det ikke er ét ord, men uden “dig” fungerer det bare ikke rigtigt)
Spejlneuroner betyder, at følelser kan blive overført uden at skulle have oplevet dem selv. Og hvis du kan få folk til at føle noget, kan du få dem til at handle.
Lad os for eksempel antage, at du var en livsstils coach, der hjælper dine kunder med at få mere work-life balance i deres liv. Du kender dine kunders psykografi, så du ved også, de kæmper med skyldfølelse ved ikke at bruge nok tid med deres børn.
Her kan du bruge spejlneuroner til at male et billede i deres sind om, hvordan deres liv ville være efter de har brugt dig som coach (løse deres problem).
“Forestil dig at lade arbejdet blive på arbejdet”
“Forestil dig at være fuldt tilstede sammen med dine børn”
“Forestil dig at kunne spise et stille måltid sammen med din familie, hvor I kan nyde hinandens nærvær”
“Forestil dig at kunne vugge dit barn i søvn uden at bekymre dig over den deadline, din chef har givet dig samme dag”
Du behøver ikke være over-the-top med det her forførende ord. Prøv fx at se, hvordan Amy Porterfield diskret bruger “imagine” på salgssiden for hendes kursus:
Simpelt og effektivt.
Takeaway: Brug forførende ord i din copy som “forestil dig” til at forestille sig deres liv med den løsning du sælger (eller et billede af hvad der vil ske, hvis de ikke køber).
FORFØRENDE ORD #7: ORDET DER TRIGGER PRESTIGE
Prisen på en Tesla Model S starter omkring $72.000 i USA (ja ja, peanuts ift. prisen i DK!!)
… og det er stadig den bedste sælgende luksus sedan i Nordamerika.
Men hvorfor køber de en Tesla for næsten 1,5x den nationale medianindkomst, når en Toyota Rav-4 til $20.000 kan det samme?
Pga. prestige.
Og du kan kommunikere prestige ved at bruge dette forførende ord:
“Begrænset”.
Begrænset inventar eller tilgængelighed for et produkt/service, er årsagen til at:
- Nike kan release limited edition sneakers for flere tusinde kroner og næsten have udsolgt med det samme.
- Apple i mange år har haft lange køer foran deres butikker et døgn før de releaser et nyt produkt.
- Prisen på Supreme er absurd høj ift. kvalitet.
Dette forførende ord virker især godt for højt prissatte produkter/services.
Her er et eksempel på hvordan Tony Robbins bruger “limited” til at trigger eksklusivitet og prestige for hans platinum partnership produkt:
FORFØRENDE ORD #8: DEN ØJEBLIKKELIGE KONVERTERINGSBOOSTER
Hvis den her side havde taget mere end et par sekunder at loade, ville du højst sandsynligt ikke være kommet så langt ned på siden.
Faktisk ville du nok være smuttet med det samme.[*]
Det er fordi du (og alle omkring dig) er vant til instant gratification (øjeblikkelig tilfredsstillelse).
Over 80% ville forlade en video, hvis de skulle vente mere end 30 sekunder for at den loadede [*] (hvorfor tror du de fleste reklamer på YouTube, online aviser, etc. sjældent varer mere end 30 sekunder!?)
Så det er ikke nogen overraskelse, at instant gratification sælger.
Og det er derfor, det næste ord er så forførende:
“Med det samme”, “øjeblikkeligt”, “omgående”, etc.
Så brug det… det kan hjælpe dig med at konvertere.
Takeaway: Lad vær med at lyve og sige, at noget sker med det samme, hvis det ikke gør (du kan fx ikke få et fysisk produkt med det samme, som du kan med et digitalt produkt) - men brug ordet til at øge din konvertering på dine freebies, opt-ins og digitale produkter.
ØG ØJEBLIKKELIGT DIT SALG (GRATIS) MED FORFØRENDE ORD
Forførende ord virker.
Undersøgelser har bevist det adskillige gange.
Hvis du ikke bruger forførende ord, mister du muligvis konverteringer.
A/B test dem NU og se hvordan din konvertering stiger.
>> KLIK HER OG FÅ DIN GRATIS TJEKLISTE TIL AT BRUGE FORFØRENDE ORD <<
Diskussion for medlemmer