Interaktiv demo for B2B SaaS

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Har du brug for at du sparre om din GTM strategi? Har nemlig netop åbnet for denne måneds Open Doors sessions, hvor du kan booke 45 min. i min kalender og sparre på alt omkring din GTM strategi. Book en session her.
Velkommen til del 14 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: Website copy
- Del 13: Kom i gang med PLG
- Del 14: PLG greb #1: Interaktiv demo ← Denne artikel
- Del 15: PLG greb #2: Profilering i din onboarding
- Del 16: PLG greb #3: In-app onboarding
- Del 17: PLG greb #4: Email onboarding
- Del 18: PLG greb #5: Email upgrade flow
- Del 19: PLG greb #7: Growth loop
- Del 20: Founder-led growth
Lad os komme i gang.
Hvordan laver jeg en interaktiv demo, der rent faktisk virker?
Uanset om du er product-led, sales-led eller en hybrid mellem de to, er et af de mest oversete elementer en interaktiv demo.
Lad os starte med lidt tal fra Gartner & Hockeystack for at overbevise dig:
- For salg: Øger sandsynligheden for ‘demo booked’ med 63%, 36% af leads blev qualified opportunities, 2x close rates, 33% forøgelse i deal velocity og kæmpe besparelse i forberedelse i presales.
- For marketing: 10x konverteringsrate fra interaktiv demo til MQL, 450% løft i free trial sign-ups, 28% CAC reduktion.
… og hvis du sidder og råber ‘Show me the money’, så har den interaktive demo vi implementerede hos Morningscore eksempelvis indkasseret over 500.000 kr. og tog et par dage at implementere.
Det er ret vilde tal for noget, der ikke behøver tage mere end et par timer at lave og implementere uanset hvilken type B2B SaaS produkt du har og uanset hvem din ICP/persona/use case er - og så er der nærmest ingen downsides (jeg har i hvert fald ikke oplevet dem endnu).
Jeg har kun oplevet, at det øger konverteringen af dine high-value website visitors til kunder (også selvom dit produkt ikke er klar til en self-service oplevelse endnu).
Du kan nemlig give dine website visitors en god PLG oplevelse - altså gøre dit produkt midtpunkt for at acquire, konvertere og ekspandere kunder - uden at ændre en eneste linje kode.
Hvad er så en interaktiv demo?
En interaktiv demo er en selv-guidet produkt-oplevelse, der guider din besøgende hen til sit første Aha-moment. Den skaber altså værdi for dine prospects, forbedrer købscyklussen og gør dig mere effektiv - what’s not to like?
Som du måske kan huske, implementerede vi Forslers interaktive demo som en del af deres GTM strategi & plan:
Og her kan du se Forslers interaktive demo:
Artiklen tager derfor udgangspunkt i mit samarbejde med Forsler - krydret med mine egne og erfaringer gennem tiden - og jeg har på det fundament ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig, som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv få styr på din interaktive demo 🤜🤛
Som sædvanligt fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer i en B2B SaaS kontekst.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Interaktiv demo: Hvad er det, hvorfor og hvor?
- Sådan bygger du en interaktiv demo, der virker
- Key metrics for din interaktive demo
- Kom i gang med din interaktive demo