11 min read

Lavpraktisk GTM strategi & plan for B2B SaaS

Lær hvordan du bygger en lavpraktisk GTM strategi & plan, du rent faktisk kan bruge til noget.

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske tech startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

PS: Jeg bruger ufatteligt lang tid på hver artikel - så hvis du kan lide dagens artikel, vil jeg sætte stor pris på at høre dine tanker og erfaringer på LinkedIn her 🙏


Velkommen til del 7 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:

Lad os komme i gang.


Go-to-market (GTM) strategi mig her, der og alle vegne…

Jeg ved ikke med dig, men jeg bliver bombarderet af den ene mere avancerede GTM strategi efter den anden - og tæt på ingen af dem tager udgangspunkt i hverken deres ICP’s naturlige brugerrejse, deres budget eller ressourcer tilgængelige.

Derfor er de efter min opfattelse ubrugelige for 99,9% af alle SaaS virksomheder.

Det er ærgerligt, for en veludført GTM strategi & plan kan ‘make or break’ din succes.

Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile GTM strategi & plan  🤜🤛

Her kan du se Forslers GTM strategi & plan: 

Ved første øjekast ser det nok en smule avanceret ud, men fordi du gennem de seneste seks artikler har fået styr på din ICP & persona, din strategi, din matematiske formel, din kvantitative growth model, din positionering & value proposition samt din messaging, er det relativt simpelt og nemt at få styr på.

… og jeg tager dig i hånden hele vejen og har også lavet en template til dig (download længere nede):

Faktisk havde jeg i første omgang skrevet én lang artikel, hvor jeg gennemgik ALT i frameworket. Og selvom mine artikler normalt er til den lange side, kunne jeg godt selv se, at det trods alt var lige i overkanten på én gang (60+ sider i Google Docs 😅)

Så i denne artikel dykker jeg ned i grundelementerne i det overordnede framework, så du har den nødvendige grundforståelse, før vi rigtigt går i gang.

Over de næste uger, dykker vi så ned i de forskellige elementer af GTM strategien & planen. Helt konkret har jeg inddelt i fem overordnede temaer:

  • Generate demand
  • Capture demand
  • Deliver value
  • Monetize value
  • Mapping af brugerrejsen

Og når vi har fået styr på det hele Forsler, viser jeg i de efterfølgende artikler, hvordan vi lavpraktisk eksekverede hvert eneste element af GTM planen hos Forsler.

Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.

Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️

Enjoy! 😎

NB! Frameworket er bygget ovenpå nogle af Anthony Pierris og Robert Kaminskis tanker om PLG messaging. Kan varmt anbefale at tjekke dem ud - de er fyldt med guldkorn.

indholdsfortegnelse

  1. Hvad er en GTM strategi & plan?
  2. Grundtanken: Message-moment fit
  3. Stadier i din GTM
  4. Elementer i hvert stadie
  5. Kom godt i gang med din GTM strategi & plan

Template:

  • Forslers GTM strategi & plan

Denne artikel er kun for medlemmer