Messaging for B2B SaaS
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske tech startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Hvis du synes mit nyhedsbrev er værdiskabende, så overvej at dele det med en ven - det betyder mere for mig, end du tror 🙏
Velkommen til del 6 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging <– Denne artikel
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol 3.: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et værdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
I sidste uge fik vi styr på Forslers positionering og value proposition. I dag viser jeg dig, hvordan vi bruger det til at bygge hele Forslers messaging - og hvordan du gør det samme.
Men hvorfor bruge tid på din “messaging”?
Fordi det er grundlaget for:
- Din website copy
- Dit onboarding flow
- Din content plan
- Dine opslag på LinkedIn
- Dine annoncer
- Din message-moment fit
- Etc.
… og samtidig sikrer det, at det hele spiller sammen og understøtter hinanden.
Problemet er bare, at mange enten ikke kan overskue at lave det eller også kommer de til at bruge alt for lang tid på det og bygger +10 sider med så mange detaljer, at det bliver ubrugeligt.
Derfor viser jeg dig i denne artikel, hvordan du bygger en messaging op omkring din positionering & value proposition, der rent faktisk bliver brugt og skaber værdi for dig (og som kun fylder et lille sheet). Når vi har fået det på plads i dag, viser jeg dig over de næste uger, hvordan du aktivt bruger det til at bygge din message-moment fit, website copy, onboarding flows, annoncer, etc., så det hele understøtter hinanden og bliver skalerbart.
Som en lille teaser, kan du her se, hvordan Forslers færdige messaging ser ud:
Med ovenstående messaging godkendt, kunne vi langt hurtigere eksekvere alt efterfølgende, da de grundlæggende elementer var på plads.
Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv naile din messaging 🤜🤛
Altså fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.
Og det vil gøre dit liv markant nemmere, hvis du forinden har nailet din positionering & value proposition, da det hele bliver bygget op omkring dette.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Grundlaget for det hele: din positionering & value proposition (og template)
- Step 1: Overordnet problem & løsning
- Step 2: Tre fordele ved dit produkt
- Step 3: Use cases
- Step 4: Sådan virker det
- Step 5: Social proof
- Sådan nailer du din messaging
Template:
- Forslers messaging sheet