Monetization for B2B SaaS
đ Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter đ€© Her skriver jeg om at bygge, vĂŠkste og skalere danske SaaS startups đ± ... og det er 100% gratis đ
Lige hurtigt inden vi starter: Har Ă„bnet min kalender for november mĂ„neds omgang Open Door sessions - sĂ„ er du B2B SaaS founder eller CEO, kan du booke 45 min i min kalender og sparre pĂ„ alt om din growth strategiđ
Velkommen til del 11 af âByg fundamentet for at vĂŠkste din B2B SaaS startupâ. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: FÄ styr pÄ din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mÄl
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: FÄ styr pÄ din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value â Denne artikel
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et vĂŠrdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
Hvis du har fulgt med siden den fĂžrste artiklen âLavpraktisk GTM strategi & plan for B2B SaaSâ, har du nu fĂ„et styr pĂ„:
- At skabe efterspĂžrgslen med demand gen-stadierne.
- At konvertere efterspĂžrgslen til sign-up / demo med demand capture-stadierne.
- At skabe vĂŠrdi (pĂ„ det rigtige tidspunkt) med dit produkt for din bruger med âvalue deliveryâ-stadierne, sĂ„ det bliver naturligt for brugeren at betale.
⊠og derfor skal vi i dag have styr pÄ det, det hele i bund og grund handler om: at fÄ dine brugere til at betale for dit produkt.
Derfor dykker jeg ned i 'monetize valueâ-stadierne af brugerrejsen:
(Den her artikel er baseret pĂ„ grundtankerne i artiklen âLavpraktisk GTM strategi & planâ, sĂ„ hvis du ikke allerede har lĂŠst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)
âMonetize valueâ-stadierne handler i sin essens om, hvordan du tjener penge og kan inddeles i tre overordnede fokusomrĂ„der:
- Acquisition: Nye betalende kunder (ny ARR)
- Retention: Dine kunder bliver ved med at betale (minimere churned ARR)
- Expansion: Du Ăžger indtjeningen per kunde (expansion ARR)
Lidt forsimplet stillet op fokuserer de fĂžrste 10 stadier af brugerrejsen fra âTrend unawareâ til âMonetizationâ pĂ„ ny ARR.
Det bliver derfor ogsĂ„ ret tydeligt, hvor vigtigt det er, at du formĂ„r at naile dine stadier i âMonetize valueâ, da du ellers spilder ufatteligt mange penge og ressourcer pĂ„ ingenting.
Min erfaring er, at nĂ„r de fleste tĂŠnker pĂ„ at âvĂŠksteâ, sĂ„ tĂŠnker de kun pĂ„ aktiviteter i âNew ARRâ og bliver overrasket over, hvor meget ARR der âbare ligger og venterâ i âExpansion ARRâ og âChurned ARRâ.
Som du mÄske kan huske fra artiklen om Forslers matematiske formel, gav det mest mening at fokusere pÄ ny ARR, da der i deres tilfÊlde ikke var meget at hente i de resterende elementer af formlen (hvilket er Ärsagen til, at det er det primÊre fokus i den GTM strategi & plan jeg har gennemgÄet de seneste uger):
Baseret pĂ„ mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsĂžgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnĂŠrt sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile dine âmonetize valueâ-stadier đ€đ€
Som altid fokuserer jeg ikke pÄ alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.
Hvis du ellers er klar, sĂ„ snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det âïž
Enjoy! đ
indholdsfortegnelse
- Forslers âMonetize valueâ stadier
- Grundlaget for at lykkes
- Monetization
- Retention & expansion
- Nail dine âMonetize valueâ-stadier
Template:
- Forslers GTM strategi & plan