10 min read

Monetization for B2B SaaS

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter đŸ€© Her skriver jeg om at bygge, vĂŠkste og skalere danske SaaS startups đŸŒ± ... og det er 100% gratis 😉

Lige hurtigt inden vi starter: Har Ă„bnet min kalender for november mĂ„neds omgang Open Door sessions - sĂ„ er du B2B SaaS founder eller CEO, kan du booke 45 min i min kalender og sparre pĂ„ alt om din growth strategi👇


Velkommen til del 11 af “Byg fundamentet for at vékste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:

Lad os komme i gang.


Hvis du har fulgt med siden den fĂžrste artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan for B2B SaaS”, har du nu fĂ„et styr pĂ„:

  • At skabe efterspĂžrgslen med demand gen-stadierne.
  • At konvertere efterspĂžrgslen til sign-up / demo med demand capture-stadierne.
  • At skabe vĂŠrdi (pĂ„ det rigtige tidspunkt) med dit produkt for din bruger med ‘value delivery’-stadierne, sĂ„ det bliver naturligt for brugeren at betale.


 og derfor skal vi i dag have styr pÄ det, det hele i bund og grund handler om: at fÄ dine brugere til at betale for dit produkt.

Derfor dykker jeg ned i 'monetize value’-stadierne af brugerrejsen:

(Den her artikel er baseret pĂ„ grundtankerne i artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan”, sĂ„ hvis du ikke allerede har lĂŠst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)

‘Monetize value’-stadierne handler i sin essens om, hvordan du tjener penge og kan inddeles i tre overordnede fokusomrĂ„der:

  1. Acquisition: Nye betalende kunder (ny ARR)
  2. Retention: Dine kunder bliver ved med at betale (minimere churned ARR)
  3. Expansion: Du Ăžger indtjeningen per kunde (expansion ARR)

Lidt forsimplet stillet op fokuserer de fĂžrste 10 stadier af brugerrejsen fra ‘Trend unaware’ til ‘Monetization’ pĂ„ ny ARR.

Det bliver derfor ogsĂ„ ret tydeligt, hvor vigtigt det er, at du formĂ„r at naile dine stadier i ‘Monetize value’, da du ellers spilder ufatteligt mange penge og ressourcer pĂ„ ingenting.

Min erfaring er, at nĂ„r de fleste tĂŠnker pĂ„ at “vĂŠkste”, sĂ„ tĂŠnker de kun pĂ„ aktiviteter i ‘New ARR’ og bliver overrasket over, hvor meget ARR der “bare ligger og venter” i ‘Expansion ARR’ og ‘Churned ARR’.

Som du mÄske kan huske fra artiklen om Forslers matematiske formel, gav det mest mening at fokusere pÄ ny ARR, da der i deres tilfÊlde ikke var meget at hente i de resterende elementer af formlen (hvilket er Ärsagen til, at det er det primÊre fokus i den GTM strategi & plan jeg har gennemgÄet de seneste uger):

Baseret pĂ„ mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsĂžgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnĂŠrt sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile dine ‘monetize value’-stadier đŸ€œđŸ€›

Som altid fokuserer jeg ikke pÄ alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.

Hvis du ellers er klar, sĂ„ snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕

Enjoy! 😎

indholdsfortegnelse

  1. Forslers ‘Monetize value’ stadier
  2. Grundlaget for at lykkes
  3. Monetization
  4. Retention & expansion
  5. Nail dine ‘Monetize value’-stadier

Template:

  • Forslers GTM strategi & plan

Denne artikel er kun for medlemmer