Monetization for B2B SaaS
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Lige hurtigt inden vi starter: Har åbnet min kalender for november måneds omgang Open Door sessions - så er du B2B SaaS founder eller CEO, kan du booke 45 min i min kalender og sparre på alt om din growth strategi👇
Velkommen til del 11 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value ← Denne artikel
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et værdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
Hvis du har fulgt med siden den første artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan for B2B SaaS”, har du nu fået styr på:
- At skabe efterspørgslen med demand gen-stadierne.
- At konvertere efterspørgslen til sign-up / demo med demand capture-stadierne.
- At skabe værdi (på det rigtige tidspunkt) med dit produkt for din bruger med ‘value delivery’-stadierne, så det bliver naturligt for brugeren at betale.
… og derfor skal vi i dag have styr på det, det hele i bund og grund handler om: at få dine brugere til at betale for dit produkt.
Derfor dykker jeg ned i 'monetize value’-stadierne af brugerrejsen:
(Den her artikel er baseret på grundtankerne i artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan”, så hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)
‘Monetize value’-stadierne handler i sin essens om, hvordan du tjener penge og kan inddeles i tre overordnede fokusområder:
- Acquisition: Nye betalende kunder (ny ARR)
- Retention: Dine kunder bliver ved med at betale (minimere churned ARR)
- Expansion: Du øger indtjeningen per kunde (expansion ARR)
Lidt forsimplet stillet op fokuserer de første 10 stadier af brugerrejsen fra ‘Trend unaware’ til ‘Monetization’ på ny ARR.
Det bliver derfor også ret tydeligt, hvor vigtigt det er, at du formår at naile dine stadier i ‘Monetize value’, da du ellers spilder ufatteligt mange penge og ressourcer på ingenting.
Min erfaring er, at når de fleste tænker på at “vækste”, så tænker de kun på aktiviteter i ‘New ARR’ og bliver overrasket over, hvor meget ARR der “bare ligger og venter” i ‘Expansion ARR’ og ‘Churned ARR’.
Som du måske kan huske fra artiklen om Forslers matematiske formel, gav det mest mening at fokusere på ny ARR, da der i deres tilfælde ikke var meget at hente i de resterende elementer af formlen (hvilket er årsagen til, at det er det primære fokus i den GTM strategi & plan jeg har gennemgået de seneste uger):
Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile dine ‘monetize value’-stadier 🤜🤛
Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Forslers ‘Monetize value’ stadier
- Grundlaget for at lykkes
- Monetization
- Retention & expansion
- Nail dine ‘Monetize value’-stadier
Template:
- Forslers GTM strategi & plan