Positionering & value proposition for B2B SaaS
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Lige hurtigt inden vi starter: Har igen åbnet min kalender for en ny omgang Open Door sessions - så er du B2B SaaS founder eller CEO, kan du booke 45 min i min kalender og sparre på alt om din growth strategi👇
Velkommen til del 5 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition <– Denne artikel
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol 3.: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et værdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
Hvordan nailer jeg min positionering & value proposition?
Det skal jeg vise dig 😉
Positionering og value propositions er ofte misforståede koncepter og der bliver spildt ufatteligt meget tid og mange penge på at lave noget ubrugeligt.
Men hvis du mestrer din positionering og value proposition, bliver det markant nemmere for dig at naile din:
- Messaging
- Website copy
- Marketing
- Salg
- Etc.
Det kan altså være et af dine mest strategisk vigtige værktøjer og være definerende for din startup.
De mest succesfulde startups jeg har arbejdet med, er skarpe på deres positionering & value proposition.
Og nej, det behøver ikke være en højpandet omgang, der kræver 15 workshops og dyre eksterne konsulenter - det kan gøres relativt simpelt (hvis du altså har lavet det fornødne forarbejde med din ICP & persona).
Min tilgang er baseret på Anthony Pierri og Robert Kaminski, der virkelig har forstået at simplificere og håndgribeliggøre value propositions for startups - og samtidig gør din positionering skarpere - så du nærmest suger din ICP til dig.
Tricket er at finde det primære alternativ, du kan positionere dig op imod - altså hvordan din ICP i dag løser deres use case uden dit produkt i deres mix.
Men det skal jeg nok guide dig sikkert igennem i denne artikel.
Som en lille teaser, kan du her se hvordan vi nailede Forslers positionering & value proposition:
… og jeg har selvfølgelig også lavet en ‘Positioning & value proposition builder’-template til dig med eksempler fra Forsler og Loom samt tilhørende spørgsmål og noter:
Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv naile din positionering & value proposition 🤜🤛
Altså fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske og fisefornemme definitioner, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer.
Og det vil gøre dit liv markant nemmere, hvis du forinden har nailet din ICP , da det giver dig dyb og vigtig indsigt i de forskellige elementer (som jeg viser dig i denne artikel).
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Grundlaget for det hele: din ICP & persona
- Deres use case
- Deres nuværende løsning
- Begrænsningen ved deres nuværende løsning
- Problemet forårsaget af begrænsningen
- Capability: Hvad kan dit produkt gøre for dem?
- Dit produkts feature der muliggør det
- Deres benefit ved dit produkt
- Sådan nailer du din positionering & value proposition
Template:
- Positioning & value proposition builder