Profilering: Grundlaget for at lykkes med PLG

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Velkommen til del 15 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: Website copy
- Del 13: Kom i gang med PLG
- Del 14: PLG vol. 2: Interaktiv demo
- Del 15: PLG vol. 3: Profilering ← Denne artikel
- Del 16: PLG vol. 4: In-app onboarding
- Del 17: PLG vol. 5: Email onboarding
- Del 18: PLG vol. 6: Email upgrade flow
- Del 19: PLG vol. 7: Growth loop
- Del 20: Founder-led growth
Lad os komme i gang.
Forestil dig følgende: Du har lavet et onboarding flow til din ICP/peronsa/use case og vil nu optimere det.
Du kigger i din product analytics platform, men kan ikke segmentere dataen efter 1) din ICP, 2) din persona og 3) hvilken use case de kommer efter - og det er skidt, for så ved du reelt ikke om det er din ICP eller en tilfældig bruger, der er kommet igennem.
Hvis ovenstående er tilfældet, risikerer du at træffe beslutninger på et mudret grundlag og risikerer faktisk at gøre mere skade end gavn for din ICPs brugerrejse.
Forestil dig eksempelvis, at dine product analytics viser dig, at du har en activation rate på 5% og at det primært skyldes feature 1, 2 og 3. Men hvis du kunne segmentere og kun kigge på din ICP, ville du måske se, at din activation rate her ligger på 40%, at det primært skyldes feature 1, 4 og 5 samt at det kun er 15% af dine sign-ups, der reelt er din ICP.
Samme data. To meget forskellige beslutninger - og hvis du beslutter på baggrund af førstnævnte, risikerer du at ødelægge det hele for din ICP.
Med profilering i din sign-up får du altså:
- First-party data direkte fra brugeren om virksomhed, persona og hvilken use case de kommer for.
- Data på om du overhovedet formår at tiltrække jeres ICP/persona/use case. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du næppe fokusere på jeres onboarding flow, men derimod fokusere på at justere jeres demand gen og capture indsatser, så I tiltrækker de rigtige til at starte med - det kan intet onboarding flow trods alt fikse.
- Data på hvordan du konkret optimerer brugerrejsen for jeres ICP/persona/use case og ikke bare for alle der signer op i én stor mudderpøl. Du kan nu segmentere din product analytics for forskellige ICP’er, personaer samt use cases og dermed få en dybere indsigt til at træffe bedre beslutninger.
- Data på hvordan onboarding flows bør se ud for forskellige ICP/persona/use cases og hvilke du bør starte med.
- Data på om din drop-off rate er alarmerende ved at segmentere efter ICP vs non-ICP.
Al den indsigt får du ved at implementere profilering i din sign-up. What’s not to like?
Her kan du se Forslers profilering:
Måske har du hørt, at det gælder om at fjerne steps i din onboarding? Tja, men jeg har nu implementeret det en del gange hos de startups, jeg hjælper og har endnu ikke oplevet, at det har påvirket konverteringsraten nævneværdigt negativt - faktisk har jeg kun oplevet, at det påvirker konverteringen til betalende brugere positivt, fordi du pludseligt får et helt andet indsigt og kan dermed træffe bedre beslutninger!
… og det er trods alt betalende brugere, det hele handler om.
Derudover er det også værd at nævne, at hvis et par enkelte spørgsmål skræmmer dine sign-ups væk, har de så low-intent, at de alligevel aldrig ville komme til at bruge dit produkt.
Tro mig, profilering i din onboarding kan ændre dit GTM & growth game og kan fjerne ufatteligt meget bøvl for dig på sigt!
Artiklen tager udgangspunkt i mit samarbejde med Forsler - krydret med mine erfaringer gennem tiden - og jeg har på det fundament ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig, som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv naile din profilering 🤜🤛
Som sædvanligt fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer i en B2B SaaS kontekst.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Profilering i din sign-up: Hvad er det og hvorfor?
- To eksempler fra den virkelige verden
- Sådan nailer du din profilering