12 typer social proof de bedste bruger (+ screenshot eksempler af hver)
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇
Lad os starte med en lille quiz: Hvad har alle nedenstående websites tilfælles?
Okay jeg indrømmer, at titlen på selve artiklen afslører en del ift. quizzen. De bruger nemlig alle social proof for at vise dig, hvor stort et reach de har - og det er noget af det første, de viser dig.
Pleo viser dig, hvor gode ratings de har fået på henholdsvis Trustpilot og Capterra. Christina Klitsgaard fra Weloveemails viser dig, hvor stor hendes mailliste er. To Good To Go viser dig, hvor mange partnere de har i Danmark. Og endelig LegalHero, der viser dig nogle af deres større genkendelige kunder.
Og prøv at se Tim Ferris, der er kongen af social proof:
Han viser dig, at han har over 954.000 likes på Facebook. 400+ millioner downloadede podcast episoder. 3x årets bedste på iTunes.
Forestil dig, at du aldrig har hørt om disse websites. Du hopper ind på dem for første gang, ser noget content eller nogle produkter - men hvordan ved du, at de er legitime og at du kan stole på dem?
Vi har det med ikke at stole på websites eller brands… vi vil hellere stole på vores ligesindede.
Ifølge research fra Nielsen, vil 92% stole på en anbefaling fra en ligesindet og 70% vil endda stole på en anbefaling fra folk, de ikke kender.
Men hvad så med annoncer eller andre “paid” social proof? Under 40% stoler på det…
Hvis du vil have dit website, salgsside, email eller hvilket som helst andet til at skabe tillid øjeblikkeligt efter den besøgende lander, er du nødt til at vise dem, at andre allerede er med ombord.
Er du ikke overbevist endnu? Hvad så hvis jeg fortæller dig, at blot ved at tilføje testimonials (en meget basic type social proof - men det gennemgår vi senere) øger konverteringen på salgssider med 34%.
Så hvordan kan du bruge denne strategi til at gøre din egen marketing mere effektiv?
Jeg har dykket ned i emnet og fundet 12 måder (inkl. eksempler) du kan tilføje social proof til dit website, produkt, pop-ups, etc.
Men nøjes ikke bare med én - prøv at se, om ikke du kan inkorporere flere og lade dem arbejde sammen, så de gavner dig endnu mere.
Jeg vil her gennemgå de 12 typer social proof, du kan bruge og for hver vil jeg også inkludere nogle tips, så de bliver endnu mere effektive samt give dig nogle idéer til, hvor og hvordan du kan bruge det på dit website.
SÅDAN BRUGER DU AKTIVT ARTIKLEN
Det her er den eneste artikel om social proof, du har brug for. Men det er alt for meget at gøre på én gang.
I stedet for anbefaler jeg følgende:
- Læs eller skim artiklen, print den efterfølgende ud og gem et link til den.
- Vælg én eller to typer social proof, du synes ser spændende ud.
- Se hvordan du kan integrere det ind i dine vigtigste call-to-actions (køb, tilmeld, del, etc.). Og start der.
- Se hvordan det påvirker din konverteringsrate.
- Kom tilbage og find din næste type social proof, du vil integrere.
Klar til at komme i gang? Fedt! Her er de 12 typer social proof, du kan bruge:
- Ren kvantificering
- Celebrity & ekspert anerkendelser
- Testimonials og citater
- Hvor du er blevet featured
- Certificeringer
- Referrals
- Ratings og reviews
- Case studies og proof of concept
- FOMO: Fear of missing out
- Social (media) proof
- Rankings
- Integrationer og platforme
>> Bonus materiale: Download PDF gratis nu <<
1. REN KVANTIFICERING: HVOR MANGE BRUGER ELLER ENGAGERER SIG MED DIG
En af de enkleste måder at bruge social proof på er, at vise hvor mange mennesker der bruger eller engagerer sig med dit produkt/service.
For eksempel Christina Klitsgaard fra Weloveemails, der på hendes forside skriver “Gør som over 12.000 andre”:
Eller Shopify, verdens førende e-commerce SaaS løsning, der eksplicit nævner tillid i deres underoverskrift “Trusted by over 800,000 businesses worldwide”:
En anden lidt sjov måde at gøre det på, er GoLearn, der både fortæller hvor mange kunder de har - men også hvor mange minutters video de tilsammen har set:
Tricket er at bruge tal, der både er imponerende og troværdige. Du har måske et tool, der bruges af nok sites til at få 7.000.000.000 impressions, men hvis du siger, at “7.000.000.000 har brugt dit tool”, lyder du ikke som om, du er ærlig.
TIPS TIL AT BRUGE REN KVANTIFICERING
- Tænk stort, men ikke for stort. Der vil være utallige tal du kan bruge. Gå efter et stort et af slagsen, der viser aktivitet - men ikke et der er SÅ stort, at folk ikke tror på det.
- Gør det relevant ift. din CTA. Hvis du vil have deres email, så fortæl dem hvor mange subscribers du har (som fx Christina Klitsgaard). Vil du have dem til at købe? Så fortæl dem hvor stor din kundebase er (som fx Shopify).
2. CELEBRITY & EKSPERT ANERKENDELSER
Vi skal helt tilbage til starten af 1900-tallet, hvor brands for alvor begyndte at bruge celebrities til at promovere deres produkter og overbevise skeptiske forbrugere om kvaliteten.
Her et klassisk eksempel fra fødevareindustrien:
Og her en af de gamle kendinge med Mikkel Hansen og Head & Shoulders:
Og nærmest alle andre typer produkter fra milliard-virksomheder.
Ved første øjekast kan det ligne, at denne type social proof er forbeholdt de store virksomheder, der kan betale deres celebrities millioner af kroner for deres hjælp, men det er heldigvis ikke tilfældet.
Se fx hvordan Tattoodo har formået at få Ami James (verdens nok mest kendte tatovør) og Daniel Agger (behøver manden nogen introduktion!?):
Hvis du er interesseret, kan du i det her growth study Få et smugkig ind i Tattoodo’s marketing maskine, der genererer over 700.000 månedlige besøgende.
Og danske About Vintage viser på deres website, hvilke celebrities der anerkender deres brand og kvalitet - det er altså lige fra Helena Christensen til Pilou Asbæk og Nikolaj Lie Kaas:
Men det behøver ikke udelukkende være ovenstående type celebrities. Du kan bruge samme teknik med eksperter på dit område og få samme effekt.
Anerkendelser fra celebrities og eksperter har en “Halo effekt”. Det betyder, at når nogle ser et brand eller produkt blive associeret med eller anerkendt af nogle de har respekt for eller ser op til, bliver disse positive følelser overført til brandet.
Men det virker bedst med nogle målgruppen i forvejen kender. Celebrities er effektive for store brands, idet de prøver at appellere til millioner af mennesker. Men når du er en mindre virksomhed, med en mere målrettet målgruppe, kan du i stedet bruge folk din målgruppe stoler på.
For eksempel er Brian Deans blog Backlinko en stærk ressource til råd om SEO og strategi. Det ville ikke give mening for ham, at få en eller anden tilfældig celebrity til at anerkende ham, fordi de ved intet om SEO.
I stedet for har han fået anerkendelser fra Larry Kim og John Jantsch, der begge er industri eksperter, som læserne af Backlinko højst sandsynligt kender.
I begge tilfælde øger anerkendelserne websitets troværdighed og gør, at du tager det de siger mere seriøst.
TIPS TIL CELEBRITY & EKSPERT ANERKENDELSER
- Giv det gratis. Er der en god ekspert eller celebrity (eller to), du kunne give dit produkt/service gratis mod deres anerkendelse? Ræk ud til dem.
- Hold det relevant. De eksperter og celebrities du ser op til, kan være andre end dine kunders. Prøv at målrette folk, din målgruppe er interesseret i.
3. TESTIMONIALS OG CITATER
Anerkendelser fra celebrities og eksperter handler om at skabe troværdighed fra thought leaders, eksperter og trendsættere.
Men en anden effektiv taktik er, at få testimonials fra folk der minder om din gennemsnitlige bruger og som har fået værdi af at bruge dit produkt/service.
For eksempel på Good Mondays forside, viser de citater og eksempler fra helt normale kunder, der har brugt deres platform og fået en nemmere hverdag:
Og her kan du se, hvordan Rokoko taler til tre forskellige målgrupper på samme tid:
Og hvis du ser hvordan Foundr har båret sig ad, har de testimonials fra elever på deres kurser, hvor de både har testimonials - men også en kvantificering af, hvad de har fået ud af det… Bravo!
Testimonials virker! Ifølge research foretaget af Visual Website Optimizer, kan du ved bare at tilføje testimonials fra dine kunder på en produktside øge salget med 34%.
TIPS TIL TESTIMONIALS
- Kvantificer det. Kvalitative testimonials er helt fine, men testimonials med tal der viser hvor meget du har hjulpet folk, er langt bedre.
- Tilføj billeder. Billeder gør testimonials mere troværdige, så prøv så vidt muligt at have dem med.
- Husk tilladelsen. Nogle spørger ikke altid før de bruger nogens navn i en testimonial, men det er god stil at tage dig tiden til at spørge, så du ikke støder/irriterer nogen.
4. HVOR DU ER BLEVET FEATURED
En anden populær strategi er at nævne de steder, du har været featured.
En “feature” kan være mange ting, fx:
- Et citat
- En reference
- En artikel du skrev
- Et interview du har givet
- Et link tilbage til et af dine posts
Men bare ved at have de store navne på dit site tilføjer en masse troværdighed til dit arbejde. Ville du fx helst have rådgivning fra en med 10 artikler på sin side? Eller en med 10 artikler på sin side og som har været featured i Børsen, Finans, Berlingske, etc.? Præcis.
Rasmus Lindgren som laver online kurser, starter fx med at vise de publikationer, han har været featured i, hvilket bidrager til troværdigheden om hans ekspertise:
Det er en god kombination af store velkendte som Børsen og SøndagsAvisen samt nogle lidt mindre niche publikationer som Iværksætteren og Entrepreneur.
Men også virksomheder, der har produkter og services som fx LuggageHero gør brug af denne strategi:
Grandhood går endda så langt som at vise et lille (men nøje udvalgt) uddrag fra nogle af de publikationer, de har været nævnt i:
TIPS TIL FEATURES
- Led efter kilder. Du er måske blevet refereret på en større publikation uden at vide det. Prøv at bruge tools som Moz Link Explorer eller Backlinks fra Neil Patel for at se hvem der linker til dig lige nu.
- Feature de bedste. Fokuser på kvalitetsreferencer over kvantitet. Tænk på dine kundesegmenter og hav minimum én kilde, der repræsenterer hvert segment.
- Bliv featured mere. Men vigtigst af alt... Vær proaktiv ift. at blive inkluderet i større publikationer, som du gerne vil have inkluderet på dit site.
5. CERTIFICERINGER
Hvis du eksempelvis har en servicevirksomhed, der opererer inden for nogle regulerede områder eller du er freelancer, der kan tage kurser for at bevise din legitimitet, er certificeringer en anden metode til at give social proof til potentielle kunder.
Fx har Google adskillige certificeringer for bl.a. marketers.
En anden form for certificeringer er, hvis du er partner med visse spillere på markedet. Her kan du se, hvordan Cobiro er både Premium Google Partner og Premium Google CSS Partner:
Men det kan også være nogle certificeringer, du er nødsaget til at få, før du må operere i et givent marked.
TIPS TIL CERTIFICERINGER
- Jo større et navn, jo bedre. Ingen bliver imponerede over en certificering fra en ukendt virksomhed, så hvad er det største brand, du kan gå efter?
- Join netværket. Nogle certificeringer har netværk på fx LinkedIn eller andre steder. Ved at blive medlem af disse, kan du også signalere til en potentiel kunde, at du er kvalificeret.
6. REFERRALS
Anbefalinger fra venner er uden sammenligning den mest troværdige kilde til reklame. De fleste stoler endda mere på deres venner end en ekspert på området, eller en håndfuld reviews og bestemt mere end paid marketing.
Den mest indlysende måde at gøre dette på, er ved at spørge om referrals og især i USA bruger mange en form for incitament til at gøre det.
Et af de mere kendte eksempler er Harry’s, der havde stor succes med det:
Og den evigt brugte fra Dropbox, som også havde enormt stor succes med det:
Problemet med denne type referral programmer i Danmark er dog, at de er lidt lakrids ift. den danske markedsføringslovgivning - man kan ret hurtigt komme galt afsted.
Så en anden måde du kan gøre noget lignende, er heldigvis også langt simplere. På mange websites finder du en “Synes godt om” knap og ved siden af den en masse billeder af dine venner, der synes godt om den pågældende side. Her kan du se, hvordan Tim Ferris gør det:
Det er en slags anbefaling, idet dine venner indirekte anbefaler siden, men Tim Ferris behøver ikke gøre noget for denne type referral - han skal blot fortsætte med at få likes.
TIPS TIL REFERRALS
- Gør det personligt. En anbefaling fra en ven eller troværdig kilde, er langt bedre end en anbefaling fra en tilfældig person.
- Gør det værdifuldt. Den bedste måde at få dine eksisterende læsere eller kunder til at referere dig, er ved at gøre det værdifuldt for dem.
- Gør det nemt. Kan du skrive et opslag/besked på forhånd, så det gør det nemt for dem at dele? Det vil i hvert fald som minimum øge chancerne for de deler.
7. RATINGS OG REVIEWS
Jeg nævnte tidligere, at den mest troværdige marketing kanal er anbefalinger fra venner.
Hvad er så nummer 2? Ratings og reviews.
Verdens største online butik Amazon bruger det for eksempel på samtlige af deres produkter. Deres ratings og reviews bliver vist overalt på produktsider, fordi de ved, at når du har hundredvis eller tusindvis af andre mennesker, der fortæller dig, at noget er godt, er du langt mere tilbøjelig til at købe det.
Og det er nemt at se, hvor effektivt det er. Nedenfor ser du en computer fra Amazon - ville du nogensinde købe den her?
Alright. Hvad så med den her?
Selvom du ikke har den fjerneste idé om, hvem de 464 der har reviewet den nederste er, så kan den type social proof være en afgørende faktor for, hvor du bruger dine penge.
Du er måske ikke en markedsplads som Amazon og måske sælger du heller ikke produkter på en side som Amazon. Men reviews kan stadig være effektive.
På fx LuggageHeros hjemmeside viser de deres gennemsnitlige rating på 4,7 ud af 5,0 fra hele 34.801 kunder:
Og her ser du et eksempel fra Pleo, som viser den gennemsnitlige rating fra henholdsvis Capterra, Trustpilot, Crowd og Xero:
Hvad end du promoverer på dit site - hvis det er noget, du kan få kvantitativ feedback på fra tidligere kunder, så vis det! Og hvis din feedback er dårlig… tja… så fokuser på at forbedre dit produkt!
TIPS TIL RATINGS OG REVIEWS
- Mere er bedre. Vi tager reviews mere seriøst, når der er mange af dem. 10 stk. 5-stjernede reviews? Måske har du bare købt dem. Men 1.000 4,5-stjernede reviews? Det virker mere legitimt.
- Gør det detaljeret. Når du får detaljerede reviews fra kunder, går de som regel længere end bare “Vild med produktet”, “Det var fint” eller “Vil helt sikkert købe igen”.
- Adressér bekymringer. Hvad tror du holder dine potentielle kunder tilbage fra at købe hos dig? Få reviews der hjælper med at adresserer nogle af disse bekymringer.
8. CASE STUDIES OG PROOF OF CONCEPT
Der er en form for skala ift. social proof. I den ene ende har du meget lidt information, men høj volumen der inkluderer det antal kunder du har, kvantitative reviews og antal følgere på de sociale medier. I midten har du testimonials og reviews.
I den modsatte ende har du case studies. Fordelen ved case studies er, at du kun behøver ganske få for at skabe høj social proof og tilføje troværdighed til dit site.
OrderYoYo har fx en helt kundeside, hvor de har lavet film med nogle af deres kunder, der gennemgår hvor stor værdi de har givet dem:
Et andet eksempel er fra Good Monday, der har lavet et længere case study med deres kunde Planday:
Case studies med kunder har to formål: de viser andre mennesker har brugt dit produkt, hvilket giver social proof - og så giver de også dine kunder flere idéer til hvordan de kan bruge dit produkt.
TIPS TIL CASE STUDIES
- Mere dybde end bredde. Hele pointen med case studies er at fortælle en historie. Så fokuser på at fortælle en god historie i stedet for at fortælle tonsvis af dem.
- Giv dem idéer. Vær sikker på, at dine case studies viser en række forskellige måder, dine potentielle kunder kan bruge dit produkt. En potentiel kunde ved muligvis ikke, at du kan hjælpe dem, før de har set den rigtige case.
- Gør det visuelt. Eftersom det er en historie, så vær sikker på du har nogle stærke billeder, du kan bruge til det. Hvis du kan vise et billede af hovedpersonen i historien, så gør det.
- Vis impact. Nøjes ikke bare med at sige “Det var hjælpsomt” - sæt tal bag ordene! For eksempel “Se hvordan Athlete’s Box gik fra 0 til +2.500 website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder)” er mere tiltalende end “Se hvordan Athlete’s Box vækstede”
9. FOMO: FEAR OF MISSING OUT
Du kan udnytte dit social proof endnu mere, hvis du kan overbevise dine potentielle kunder om, at der er en fest i gang og de muligvis ikke får adgang.
En der gør det ret godt, er Ramit Sethi fra I Will Teach You To Be Rich. Prøv fx at tage et kig på den her landingsside:
Først og fremmest bruger han “New York Times bestseller” som social proof, hvorefter han rammer dig med FOMO: “I don’t want to cut into book sales, so get it now before I come to my senses and take this down.”
Kan du se, hvordan det virker på dig? Du får lyst til at tage handling nu!
Så spørgsmålet er følgende: Hvordan kan du krydre din social proof lidt ekstra ved at inkorporere noget fear of missing out? Hvordan kan du vise, at der er en fest i gang… og alle har lyst til at joine lige nu?
TIPS TIL FOMO
- Tilføj deadlines. Hav en konsekvens hvis ikke folk tager action med det samme. Det kunne være en forhøjet pris, tabt bonus eller bare at de vil fortryde, de ikke startede noget før.
- Vis andre der har taget action. Case studies og testimonials fra folk der har taget action, er det elementære i social proof. Brug testimonials der understreger hvorfor man bør tage handling nu i stedet for senere.
10. SOCIAL (MEDIA) PROOF
En anden metode til at inkorporere social proof du kan prøve er, at gøre brug af Facebook, Instagram og andre sociale medier, der viser hvad folk siger om dig i den virkelige verden.
Det er en anden slags testimonial eller review, men eftersom det kommer fra en platform uden for dit website, er der en lille ekstra grad af troværdighed associeret med det.
Alt afhængigt af hvor modig du er, kan du feature ALT (ufiltreret) eller bare udvælge nogle enkelte billeder, etc., der passer til det image, du ønsker at have. Nummer to er som regel langt mere sikker, eftersom du ikke aner hvad der kan komme op med den første mulighed.
Hvis fx går ind på Barberklingens hjemmeside, kan du se billeder fra Instagram af dem, der har tagget #barberklingen i deres opslag:
Hvis du har aktive sociale medier, der repræsenterer dit brand, så overvej at inkorporere nogle af de gode testimonials du får igennem dem på dit website eller produktsider.
TIPS TIL SOCIAL (MEDIA) PROOF
- Gør det relevant. Lad vær med at kaste omkring dig med tweets og billeder, der nævner dig. Vær sikker på det repræsenterer dit brand og opfordrer til det, du ønsker skal ske på dit site.
- Brug influencers. Hvis du har influencers, der tagger dig, giver det endnu mere styrke til din social proof.
- Hold det forskelligartet. Med forskellighed i tweets, billeder, pins, etc. har du langt større sandsynlighed for, at der minimum er ét, en potentiel ny kunde kan ræsonnere med.
- Vis delingerne. Den nemmeste måde at vise social media proof? Du viser bare, hvor ofte noget er blevet delt ved at bruge det rigtige plugin.
11. RANKINGS
Når jeg prøver at finde et nyt sted at spise, kan jeg finde på at åbne fx Yelp.
Hvorfor? Fordi jeg gider ikke bare prøve en tilfældig burger. Jeg vil som minimum prøve en i top 10 det sted jeg befinder mig.
Uanset hvilken industri du befinder dig i, er det en god indikator for kvalitet, hvis du bliver ranket højt forskellige steder.
Det er også en del af magien ved fx Product Hunt. Hvis du kan sige, at du har været #1 på Product Hunt den dag du lancerede, har det meget at sige i tech verdenen.
Derudover… Jo bedre du ranker, jo mere trafik får du fra sitet og jo flere imponerede mennesker vil være med dig, når de ser dig i fremtiden.
TIPS TIL RANKINGS
- Brug kun de gode (selvfølgelig). Alle har haters, så bare fokuser på de gode.
- Jo mere anerkendt, jo bedre. Hvis du bliver ranked i en Børsen eller New York Times artikel, har det langt mere at sige end en tilfældig blog. Sigt højt!
- Opbyg relationer for at blive featured. Hvis du vil blive featured i “top 10” lister hos bloggere i din niche, skal du bygge relationer med dem! Du foretrækker at være top-of-mind, når de skal til at skrive deres “best-of” liste.
12. INTEGRATIONER OG PLATFORME
Den sidste måde at vise social proof som produkt, er ved at vise hvilke andre produkter du integrerer med eller hvor vidt omkring din platform bliver brugt af andre.
Fordelen her minder om ekspert anerkendelsen. Når man ser dit produkt bliver brugt af andre populære produkter, er der en halo effekt og giver dig mere troværdighed.
En tilfældig side der kan hjælpe dig med at rangere på Google? Tjaaa…
Den side Airbnb bruger til at rangere på Google? Ja tak! Nu er jeg interesseret.
Forecast gør det fx ved at have en særskilt side med alle deres integrationer:
Den første gang nogle lander på deres hjemmeside, ved de måske ikke helt hvem Forecast egentlig er - men de har stensikkert hørt om (eller bruger) Slack, Zapier, Salesforce, Google Drive, MS Excel, etc., hvilket låner dem lidt ekstra troværdighed.
WordPress brugte på et tidspunkt en lignende strategi på deres hjemmeside. Hvis man scrollede ned i bunden, ville du finde ud af, at 24% af internettet kører på WordPress:
Det vilde er, at det ikke engang er en joke. Den er god nok. Og hvis en fjerdedel af internettet bruger WordPress som platform til at bygge deres sites… så skulle du måske også.
En tredje måde at udnytte denne type social proof, er ved at feature de store brands, der bruger dit produkt, som fx Peakon gør her:
Hvis du var lidt tilbageholdende ift. om Peakon kunne være noget for dig, så alene ved at vide, at BMW, Capgemini og Verizon allerede bruger dem, er en ret stærk indikator for kvalitet.
TIPS TIL INTEGRATIONER OG PLATFORME
- Lav en liste med alle dine integrationer. Hvis det er muligt, så lav en særskilt side, der viser alle dine integrationer og vis de bedste på forsiden.
- Bliv nævnt andre steder. Hvis dit produkt bliver brugt af, eller integreres med andre produkter, så få dem til at inkludere dig i deres liste med integrationer for tiltrække nogle af deres kunder også.
DIN TUR
Det er tid til fuldt ud at udnytte social proof på dit site.
Kan du huske guiden fra begyndelsen? Jeg gentager den lige her:
- Gem et link til artiklen, så du kan komme tilbage senere.
- Vælg én eller to af de 12 typer social proof, du synes er interessante for dig.
- Tjek hvordan den type social proof passer ind i dele af dit site. Til at starte med, så tag et kig på dine vigtigste call-to-actions. Det kunne være at få deres mailadresse, få dem til at købe eller få dem til at dele. Er der knyttet social proof til det? Nej? Så tilføj det.
- Track hvordan tilføjelsen af social proof påvirker din konverteringsrate og din succes på vej mod dit mål.
- Kom tilbage og finde den næste type social proof, du vil prøve.
Og slutteligt… Smid en kommentar nedenfor og fortæl mig din plan ift. at forøge social proof på dit site - og også gerne, hvis du har nogle idéer, jeg ikke fik inkluderet her!
>>DOWNLOAD PDF VERSIONEN AF ARTIKLEN NU <<