Få et smugkig ind i Tattoodo’s marketing maskine, der genererer over 700.000 månedlige besøgende
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇
>> Bonus materiale: Download Tattoodo’s marketing playbook (PDF version) <<
Hvis du er marketer eller iværksætter, er du nødt til at høre om det massive danske hit Tattoodo:
- De har over 30 mio følgere på de sociale medier
- De vækstede antal brugere med 600% i 2018
- De har nu 6,6 mio brugere
Faktisk er Tattoodo VERDENS største tattoo community og har gennemsnitligt over 700,000 besøg hver eneste måned.
Derfor vil jeg i dag brække deres imponerende marketing maskine ned og vise hvordan Tattoodo genererer over 700.000 besøg hver eneste måned - og hvordan du kan bruge de samme principper i din egen virksomhed.
Og noget af det fedeste ved Tattoodo er, at de har vækstet - og vækster stadig - UDEN at bruge uanede mængder af penge på annoncering eller marketing. Faktisk får de størstedelen af deres trafik via kanaler, der nærmest ikke koster noget.
Her kan du se, hvordan Tattoodo genererer det meste af deres web trafik:
Med en imponerende SEO strategi, giver det mening, at størstedelen af deres besøgende kommer fra organic search - altså simpelthen folk der søger på Google (og en meget lille smule Bing, Yahoo og de andre).
Udover organic search, får Tattoodo også en betydelig mængde trafik fra direct og social.
For at øge din egen trafik med organic search, direct og social, er her 9 growth marketing tips, du kan bruge i din egen virksomhed med inspiration fra Tattoodo.
NB! Den direkte trafik udgør 22,79%, hvilket giver god mening, da Tattoodo har en succesfuld app, som dermed skaber en del trafik til deres website. Derfor er fokus i det her growth study trafikken fra organic search og social.
INDHOLDSFORTEGNELSE
- En simpel SEO growth strategi: Fokusér på at løse en reel udfordring for din målgruppe
- Optimér dine artikler for maksimal SEO effekt
- Content strategi: Skriv originalt og aktuelt content for at få tusindvis af delinger
- De store sociale medier hvor Tattoodo promoverer sit content for at få over 70.000 besøgende om måneden
- Påfugle teknikken: Vis dine bedste SoMe-opslag på forskellige platforme for at tiltrække opmærksomhed fra dine største fans
- Udnyt Pinterests kæmpe potentiale som Tattoodo, (næsten) uden at røre en finger
- Den eneste måde at growth hacke Reddit uden at blive irriterende
- Tattoodo’s Instagram growth hack til 3 millioner følgere
- Celebrity influencer marketing: Sådan får du samarbejde med de største i din branche
[TIP #1] EN SIMPEL SEO GROWTH STRATEGI: FOKUSÉR PÅ AT LØSE EN REEL UDFORDRING FOR DIN MÅLGRUPPE
Som sagt kommer 67,9% af al Tattoodo’s trafik fra organic search. Det betyder, at imponerende 99,96% af AL Tattoodo’s search traffic kommer organisk:
Og dykker vi lidt mere ned i det, så 96,3% af den organiske trafik fra Google, hvor der i forvejen er stor konkurrence om rangeringen. Men det er også der kunderne/brugerne findes, så derfor vil jeg ikke gennemgå Duckduckgo og Yahoo, hvor de også får en smule trafik fra.
Grundlæggende bygger Tattoodo deres keywords og SEO tilstedeværelse ved at løse nogle af de største udfordringer man har, når man interesserer sig for tatoveringer:
- Hvilke stilarter findes der?
- Hvilke typer tatoveringer findes der?
- Hvor kan jeg finde inspiration til tatoveringer?
Ved at fokusere på disse ting, har de haft mulighed for at opnå to meget vigtige ting:
- Opbygge et website med brand autoritet
- Fokusere på Google keywords, der vil give dem det største antal kvalificerede leads
Helt konkret gør det dem i stand til at ligge nr. 3 (!) på søgeordet “tattoos” som der gennemsnitligt bliver søgt på 3.535.000 gange hver eneste måned. Og hvis du kigger på deres 12 bedst performende keywords på Google, ligger de i top 3 i 11 af dem - og i de fleste ligger de endda nr. 1.
Kigger vi lidt nærmere på de artikler, der ligger i top 3, har de alle én ting til fælles:
De løser en af de store udfordringer som tatoverings entusiast.
Tager vi et kig på det første keyword “tattoo styles”, har de lavet en (meget!) populær guide, der kort fortæller om de forskellige stilarter:
Og kigger vi på keyword nummer to “tattoos”, stiller de over 980.000 billeder til rådighed, hvor man kan finde den nødvendige inspiration:
Tattoodo har ikke bare fået de her rankings ved at proppe deres artikler med keywords.
De har fået deres rankings ved at løse reelle udfordringer, som deres målgruppe oplever.
Det er det SEO eksperter kalder “semantisk SEO”.
Med andre ord: med en artikel der besvarer et spørgsmål eller search phrase (også selvom artiklen ikke indeholder et præcist matchende keyword), er Googles søgealgoritme smart nok til at tolke søgerens hensigt og vise det til brugeren. Og sjovt nok er de bedste keywords også hovedsageligt det, som målgruppen søger efter på Google. Derfor vil de automatisk ramme ind i de keywords, der giver mest trafik.
Takeaway: Når artificial intelligence udvikler sig til mere end bare “keywords”, er det en mere langsigtet white hat SEO strategi, at løse et reelt problem / spørgsmål, som har vist sig at virke.
[TIP #2] OPTIMÉR DINE ARTIKLER FOR MAKSIMAL SEO EFFEKT
Ét er at løse en reel udfordring for din målgruppe, noget andet er at blive fundet i Googles søgemaskine.
Skal du blive fundet i Googles søgemaskine, skal du helst ligge på side 1 - og gerne i top tre. Skal det lykkes, kræver det, at du optimerer dine artikler for maksimal SEO effekt. For hvad er idéen i at løse et problem for målgruppen, hvis de aldrig finder din løsning?
Lad os derfor se på, hvordan Tattoodo optimerer sine artikler for størst SEO effekt.
Tattoodos bedst performende inbound organic keyword (ud af 7.559 i alt) er “tattoo styles”. Gennemsnitligt bliver der hver måned søgt efter “tattoo styles” 34.570 gange og Tattoodo får 12,23% af al den trafik - det er altså 5.228 besøgende hver eneste måned, alene på det ene keyword!
Her kan du se, hvordan deres landingsside for det keyword ser ud:
Det er noget nær et perfekt eksempel på, hvordan du skal strukturere dine blog posts / artikler til organisk SEO trafik:
- Keyword i URL slug
- Keyword i overskriften
- Keyword i den korte beskrivelse af blog post/artikel/jobs/etc.
Hvad der endnu mere imponerende er, at den ene artikel alene er landingssiden for fire af Tattoodo’s 12 bedste performende keywords.
[TIP #3] CONTENT STRATEGI: SKRIV ORIGINALT OG AKTUELT CONTENT FOR AT FÅ TUSINDVIS AF DELINGER
Du tænker måske, at Tattoodos organiske trafik kun kommer fra deres høje rankings på Google keywords i den sidste sektion - men det er ikke tilfældet. Deres “semantiske SEO” optimering er blot en del af Tattoodos overordnede content strategi for at bygge sit brand.
Tattoodos content strategi indeholder også originale artikler, der får flere tusinde delinger (men du finder dem ikke ranket nogle steder på side 1 på Google).
Men social shares har da ikke noget med SEO at gøre? Ikke hvis du spørger Google - men det er lidt mere kompliceret end det. Der er efterhånden en del evidens for, at “social signals” som likes og delinger ER relateret til din ranking. Det vil jeg dog ikke dykke yderligere ned i her, men hvis du har lyst, kan du læse lidt mere om det her.
Tilbage til Tattoodo...
Deres originale content er en del af kernen i Tattoodos marketing og customer acquisition strategi.
Tattoodos content team har virkelig gjort det godt og har signifikant hjulpet virksomheden med at vækste, så det giver bestemt mening at tage et kig på nogle af deres mest delte artikler det seneste år:
Lad os prøve at bryde det ned, hvorfor hvert af disse artikler er blevet så populære…
In This Dark Hour: Yoji Harada and Lyle Tuttle Pass On og Love & Support for Sidney: Fundraiser for Yoji Harada's Daughter
Det er Tattoodos to mest populære artikler fra det seneste år med henholdsvis 4.900 og 3.100 delinger. De er lidt specielle, da det omhandler to legender i miljøet, der desværre døde tidligere i år.
Men Tattoodo har skrevet to utroligt gode og respektfulde artikler om de to legender, som mange i miljøet har et eller andet forhold til. De formår altså at skrive om et aktuelt emne og være relevante med noget, der betyder meget for en stor del af deres community. Og det er det, Tattoodo er så sindssygt gode til generelt - konstant at skrive om aktuelle emner, der er oppe i tattoo communitiet, hvorfor de hele tiden holder sig relevante.
Derudover er det særligt vigtigt med lige det her emne, at det bliver gjort meget respektfuldt som en hyldest til legenderne, så folk har lyst til at dele det.
I Create and I Destroy: Brutal Beauty Goddess Kali Tattoos
Denne artikel blev postet den 7. marts 2019 kl. 18:33.
Ved du hvad der skete dagen efter, altså den 8. marts? Det var Kvindernes Internationale Kampdag…
Og hvad tror du artiklen handlede om? En hyldest af kvinder ved at samle en række Kali tatoveringer, som er en hinduistisk krigsgudinde, der repræsenterer den kvindelige shakti-energi. Og samtidig er denne type tatoveringer enormt populære og har gennem tiden skabt meget debat.
Her kan du se det første stykke af artiklen:
Igen formår Tattoodo at gøre sig super relevante med et emne, der er oppe i tiden, hvorfor folk i stigende grad har lyst til at dele det.
Den her artikel blev delt over 2.900 gange på de sociale medier!
Takeaway: Fokuser på at skrive artikler om relevante emner, der er oppe i tiden. Ofte kan du endda planlægge det lang tid i forvejen, som med Kvindernes Internationale Kampdag og Valentinsdag (Tattoodo skrev en artikel herom i februar, der blev delt 2.000 gange), etc.
Vær dog påpasselig med emner som med de to tatoverings legender der døde tidligere i år, da det kan være en hårdfin balance mellem hvornår det virker troværdigt og hvornår det virker som du bare prøver at udnytte det - for lige så effektfuldt det kan være, lige så meget bagslag kan det også give, hvis du ikke er oprigtig og får det ud på en respektfuld måde.
[TIP #4] DE STORE SOCIALE MEDIER HVOR TATTOODO PROMOVERER SIT CONTENT FOR AT FÅ OVER 70.000 BESØGENDE OM MÅNEDEN
Selvom trafikken fra de sociale medier kun udgør 7,84% af Tattodos samlede trafik, bringer det dem alligevel over 70.000 besøgende hver måned. De 3 største sociale medier de benytter sig af, er Pinterest, Facebook og Reddit (i den rækkefølge) og så en lille smule Instragram.
Tattoodo er ret imponerende i den måde de formår at udnytte Pinterest. De har over 10 MILLIONER seere hver måned og får hele 47,9% af deres SoMe trafik her fra.
Fordi Pinterest er så vigtig en del af Tattoodo’s SoMe strategi (og de færreste danske virksomheder udnytter det potentiale Pinterest har), får det et helt afsnit for sig selv.
Går vi videre til Facebook, er Tattoodo’s video strategi her helt fænomenal. Deres videoer har et imponerende antal visninger, likes og kommentarer PLUS de giver Tattoodo en masse værdifulde leads ved at linke til uddybende artikler, etc., der relaterer til videoerne.
De har virkelig haft succes med at gøre deres Facebook videoer til lead magneter og med det store antal views på hver video, er den strategi en yderst effektiv strategi mht. det antal leads det genererer til Tattoodo’s website:
De har et massivt antal videoer der alle har flere hundrede tusinder af likes og mange endda flere millioner:
Udover Pinterest og Facebook, har Tattoodo stor succes med Reddit.
Reddit står for 16,99% af Tattoodo’s SoMe trafik. Men faktisk gør de ingenting for det…
Som du kan se på Tattoodo’s egen subreddit, har de ingen medlemmer og de poster nærmest heller ikke noget. Men hvordan kan de så få 16,99% af deres SoMe trafik her fra??
Deres brugere!
Så selvom Tattoodo ikke gør noget aktivt for at vedligeholde deres tilstedeværelse på Reddit, formår de alligevel at få adskillige tusinde besøgende hver måned her fra, alene fordi deres brugere linker til deres side. Dét må være fedt! Derfor dykker jeg også lidt ned i det i et senere afsnit.
Sidst men ikke mindst, bruger Tattoodo også Instagram - hvor de iøvrigt har over 3 millioner følgere.
Nu har du et overblik over hvilke sociale medier Tattoodo bruger til at genererer over 70.000 besøgende hver eneste måned. Men det interessante ligger selvfølgelig i, hvordan de bruger de forskellige platforme og derfor dykker jeg mere ned i det i de næste afsnit.
[TIP #5] PÅFUGLE TEKNIKKEN: VIS DINE BEDSTE SOME-OPSLAG PÅ FORSKELLIGE PLATFORME FOR AT TILTRÆKKE OPMÆRKSOMHED FRA DINE STØRSTE FANS
Tattoodo er super gode til at bruge de sociale medier og har i dag over 30 millioner følgere på tværs af 3 platforme (Pinterest, Facebook og Instagram).
Og 7,84% af al deres website trafik kommer som sagt fra de sociale medier.
Så det store spørgsmål er… Hvordan har Tattoodo formået at skabe sådan en imponerende følgerskare? Det hjælper selvfølgelig, at Tattoodo hurtigt blev kendt i miljøet, men i modsætning til mange andre virksomheder, poster de ikke bare det samme content på tværs af alle platforme - og det er et ret vigtigt element at dykke ned i, før jeg går videre til de enkelte sociale medier.
Så lad os overordnet se på, hvordan Tattoodo bruger de forskellige platforme.
Tattoodo bruger Pinterest til at kategorisere en masse tattoos under forskellige opslagstavler, som interesserede løbende kan følge. Det gør det nemt for tatoverings interesserede løbende at følge udviklingen og få en masse inspiration omkring lige netop den type tatoveringer de synes er interessante - og husk, at netop det læser en af de store udfordringer som tidligere nævnt.
Et godt eksempel er opslagstavlen “Colorful Realistic Tattoo” som har 190 pins og 268.048 følgere. Her tilføjer Tattoodo løbende tatoveringer i den kategori, hvorefter følgerne kan klikke sig ind på deres hjemmeside for at få mere at vide om artisten og tattoo studio.
Tattoodo bruger altså Pinterest til at ramme forskellige segmenter med de tatoveringer lige netop de synes er spændende.
Deres Facebook er en lidt mere blandet landhandel. De bruger nemlig Facebook til at promovere artister og studios, billede gallerier med tatoveringer, video, announcements samt andre lidt længere former for storytelling, der fungerer godt på Facebook. Tattoodo bruger det generelt til al content der med det samme er interessant og værd at tale om, hvilket får folk til at komme tilbage - dog er det som nævnt i det foregående afsnit klart deres Facebook videoer, de har størst succes med!
Her er et eksempel, hvor tattoodo promoverer en ny fed tatovering fra Thommesen Ink studio.
Og her engagerer de målgruppen med en reference mange kan identificere sig med fra et af de mest populære børne TV programmer nogensinde.
Derudover bruger de også Facebook til at dele deres blog content.
Og så bruger de det til at promovere forskellige rabatter, som dog ikke engagerer helt så meget som andre typer content.
Instagram bruger Tattoodo nærmest udelukkende som en inspirationskilde for deres følgere, hvor de inspirerer med forskellige tatoveringer.
Men udover inspiration, benytter de sig ofte også lejligheden til at få deres følgere til at downloade Tattoodo app’en.
I modsætning til mange virksomheder i dag, poster Tattoodo ikke bare uden omtanke det samme content på tværs af deres platforme. Og når de bruger det samme content på tværs, så er der en grund til det og som regel er brugen af det content forskelligt udformet (budskab, etc.) målrettet den specifikke platform.
Måden Tattoodo gør det på, kræver at man går strategisk til værks og kvantificerer hvad der virker på de forskellige platforme - ALT skal måles. De ved også, at det ikke er alle deres følgere, der kommer til at konvertere og netop derfor er det vigtigt at tracke hvilke der gør. Det hjælper dem også med at se hvad deres social media ROI er.
Derudover bruger Tattoodo ikke bare de sociale medier til at sælge. I stedet forsøger brandet at inspirere og skabe reel værdi for deres følgere og derfor gider så mange følge dem. Samtidig står deres stemme stærkere, fordi det ikke virker som om, der bare sidder en sælger bag ved deres SoMe og skal sælge en masse produkter.
Takeaway: Lad vær med at blive doven og bare genbruge det samme content på tværs af alle dine sociale medier bare fordi det er nemt. Brug i stedet for den her 2-steps “påfugle” teknik:
Step 1: Undersøg hvilken type content der klarer sig bedst på de forskellige platforme du bruger (og gerne også specifikt i din industri - bliv inspireret af de bedste)
Step 2: Juster dine opslag på de sociale medier, så de tager højde for psykologien og de sociale medier.
[TIP #6] UDNYT PINTERESTS KÆMPE POTENTIALE SOM TATTOODO, (NÆSTEN) UDEN AT RØRE EN FINGER
Tattoodo har virkelig formået at udnytte Pinterest hvor hele 47,9% af al deres trafik fra de sociale medier kommer fra.
Mange danske virksomheder har endnu ikke fået gang i Pinterest og det er super ærgerligt, da Pinterest har kæmpe potentiale for at drive en masse trafik:
- Pinterest har over 200 millioner aktive brugere hver måned
- Halveringstiden for en pin er næsten 30 dage
- Pins er en “set it and forget it” strategi
- u behøver ikke en eneste Pinterest følger for at få det til at virke
Tror du stadig ikke på mig? Så tjek de her facts (*):
- Hele 93% af de såkaldte pinners bruger Pinterest til at planlægge deres næste køb
- Den gennemsnitlige ordreværdi for en shopper på Pinterest er $53 (ca. 350 kr.)
- To millioner mennesker poster produkt pins hver dag
Derfor giver det super god mening, at prøve og bryde Tattoodo’s Pinterest profil ned, så du kan begynde at bruge det også.
Tattoodo har lavet adskillige opslagstavler inden for deres niche (159 helt nøjagtigt), hvor de samler en masse tatoveringer inden for et givent emne. Fx “Celebrity with tattoos”, “Koi Fish Tattoos” og “Tribal Tattoos”. Det de gør så godt her er, at de på den måde rammer super individualiseret på disse områder - fx ved de, at dem der følger “Koi Fish Tattoos” er super interesserede i den type tatoveringer og kan derfor ramme dem meget målrettet med særlige budskaber.
Derudover er indholdet i deres opslagstavler en kombination af deres eget content og andres content. Det er super vigtigt, at det ikke kun er deres eget content, da det rent faktisk skal se ud som om, de autentisk bruger Pinterest og ikke bare vil spamme med deres egne links. Igen prøver Tattoodo ikke at stoppe en masse salgssnak ned i halsen på dig, men prøver rent faktisk at inspirere dig med den type tatovering, der interesserer dig.
Trafik fra Pinterest er noget af den højest konverterende trafik du kan finde - selv hvis du driver det meste af din trafik til content (som Tattoodo gør) og ikke direkte til konkrete produkter!
Det fede ved Pinterest er også, at når du først har etableret det, kan du nærmest “set it and forget it”. Du vil her kunne drive tusindvis af besøgende (og salg) til dit website med begrænset indsats.
Det er sjældent man finder en gratis trafik strategi, der virker SÅ godt og som ikke tager en frygtelig masse tid at vedligeholde. Og det må man sige, at Tattoodo har formået.
[TIP #7] DEN ENESTE MÅDE AT GROWTH HACKE REDDIT UDEN AT BLIVE IRRITERENDE
Her er igen et kig på Tattoodo’s bedst performende sociale medier og lille recap fra afsnit 5, i tilfælde af, du er sprunget direkte her til:
Reddit står for 16,99% af Tattoodo’s SoMe trafik. Men som tidligere nævnt gør de faktisk ikke noget for det...
Som du kan se på Tattoodo’s egen subreddit, har de ingen medlemmer og de poster nærmest heller ikke noget. Men hvordan kan de så få 16,99% af deres SoMe trafik her fra??
Deres brugere!
Så selvom Tattoodo ikke gør noget aktivt for at vedligeholde deres tilstedeværelse på Reddit, formår de alligevel at få adskillige tusinde besøgende hver måned her fra, alene fordi deres brugere linker til deres side. Dét må være fedt! Derfor skal vi selvfølgelig dykke ned i, hvad det er der sker med Tattoodo på Reddit.
Tattodo’s trafik fra Reddit er simpelthen primært genereret at brugerne selv.
Fx. er det link, der performer bedst i en subreddit der hedder “Pics” med overskriften “Emilia Clarke - the mother of dragons”, som viser en tatovering af nogle drager på Emilia Clarkes arm:
Så her har en bruger lige eksponeret Tattoodo for potentielt 22,5 millioner følgere af denne Subreddit. Det betyder, at hvis bare 0,001% klikker på det link, får de 2.500 ekstra besøgende - UDEN at røre en finger!
Og der er tilsyneladende mange, der er blevet fristet af at se matchende tatoveringer fra skuespillerne i Ringenes Herre, som du kan se nedenunder:
Hvis du selv har prøvet at linke til din egen side på Reddit, ved du også, at du med det samme ville få 762 Reddit trolls der bander af dig pga. skamløs selvpromovering. Men ved at dine brugere poster fik den her kommentar med link til tattoodo.com 263 karma point, fordi den er blevet upvoted adskillige gange af andre brugere.
Det er altså Tattoodo’s brugere, der er årsagen til deres succes med Reddit. Man kunne derfor fristes til at sige, at det ikke er Tattoodo’s fortjeneste, at de har succes her.
Men! Det er ikke helt rigtigt. Det er netop Tattoodo’s skyld! De har simpelthen formået at gøre sig selv så attraktive i tatoverings miljøet, at folk linker til deres website i så stor en grad, at Reddit står for 16,99% af deres SoMe trafik. Alt lige fra deres platform, til deres SEO, Facebook, Instagram, Pinterest, osv., er altså årsagen til, at Reddit af sig selv performer så godt.
Takeaway: Gør dig selv så attraktiv over for dine brugere, at de har lyst til at linke og henvise til dig. Tattoodo har gjort det ved at fokusere på at give deres community ekstraordinært meget værdi i stedet for at fokusere på at sælge. På den måde giver du dine brugere lyst til at henvise til dig andetsteds.
Og det bedste ved det hele: Den mest troværdige kilde er venner og bekendte! Så det er virkelig en stærkt kanal for Tattoodo.
[TIP #8] TATTOODO’S INSTAGRAM GROWTH HACK TIL 3 MILLIONER FØLGERE
Tattoodo har et ret massivt antal følgere på Instagram og for hvert eneste opslag får de gennemsnitligt 13.239 likes.
For at være konsistent med deres brand på Instagram, benytter Tattoodo sig af simplicitet og samarbejde med lokale artister for at få flere følgere - og de har derfor nu over 3 millioner følgere.
De postede deres første opslag tilbage i 2012 og bruger i dag primært Instagram til at poste billeder af tatoveringer fra alle verdenshjørner og tagger her kunstneren/tatovøren.
Deres hashtag er derfor også vældigt populært med over 1,8 mio. tags, hvor håbefulde kunstnere/tatovører håber på at blive eksponeret for Tattoodo’s 3 millioner følgere. Altså skal Tattoodo primært sørge for, at finde de bedste brugergenerede billeder og poste dem på deres egen væg.
Tattoodo samarbejder også løbende med nogle af de største influencers og tatovører i hele verden, bl.a. Ami James fra Miami Ink som vist herunder (som hurtigt blev en del af Tattoodo).
Tattoodo har virkelig nailet deres Instagram account ved at samarbejde med nogle af de største navne i miljøet og samtidig promovere helt almindelige tatovører rundt om i verden, som higer efter at blive anerkendt via Tattoodo’s Instragram profil. Ved at fokusere på disse samarbejder/promoveringer, har Tattoodo været i stand til at vise dem, at man som partner kan blive eksponeret for over 3 millioner Instagram følgere - hvilket giver flere samarbejdsmuligheder og flere følgere på Instagram.
Takeaway: Du kan ikke vinde på hver eneste sociale medie. Fokusér på at vokse et socialt medie ad gangen og find ud af hvilken type opslag, der virker bedst for din virksomhed. Fx som med Tattoodo, hvor eksponering af tatoveringer og kunstnere fungerer exceptionelt godt.
[TIP #9] CELEBRITY INFLUENCER MARKETING: SÅDAN FÅR DU SAMARBEJDE MED DE STØRSTE I DIN BRANCHE
Tattoodo har opbygget deres brand og boostet deres tilstedeværelse ved at få opmærksomhed fra de største i deres branche. Adskillige af de store har været med i ting med Tattoodo.
For at nævne nogle stykker:
• Ami James (som ret hurtigt blev co-founder)
• Mike Rubendall
• Megan Massacre
• Ross Nagle
Og skal vi kigge på nogle af de investorer, der har investeret i Tattoodo, så er de fleste også celebrities:
- Daniel Agger, tidligere landsholdsanfører i fodbold
- Christian Stadil, ejer af Hummel
- Nikolaj Coster-Waldau, skuespiller (i bl.a. Game of Thrones)
- Bjarke Ingels, en af de mest kendte arkitekter i verden
Men hvordan formår man at få så mange celebrities med ombord til at støtte et produkt - enten som ambassadører eller investorer?
Et ord: Autencitet.
Tattoodo’s celebrity ambassadører startede med deres samarbejde med Ami James, som hurtigt banede vejen for samarbejde med de enkelte tatovører rundt om i verden og inspirere med deres tatoveringer. Tattoodo formåede her at skabe autentiske forhold med tatovører og begyndte dermed at skabe momentum ift. at skabe relationer til celebrity influencers i miljøet.
Her er et samarbejde med Ami James fra 2013, hvor de sammen var på Paris Tattoo Convention.
Og her kan du se et af deres mere succesfulde samarbejde med både Ami James og Daniel Agger, hvor Ami James laver en Liverpool tatovering på Daniel Agger:
Både Ami James og Daniel Agger har været med til at skabe en del opmærksomhed på Tattoodo.
Efter de her anbefalinger fra celebrities, har Tattoodo skabt tusindvis af partnerskaber med tatovører i hele verden samtidig med de har skabt en troværdighed om brandet i miljøet. Fx når en person ønsker en ny tatovering, går de naturligt på Tattoodo for at få inspiration og dermed skabes der et bånd.
De celebrities der samarbejder med Tattoodo kan mærke autenciteten oser langt væk i alt hvad Tattoodo foretager sig og vil derfor selv gerne bruge det og være en del af det.
Tattoodo’s nøgle til at skabe influencer marketing, er:
- Autencitet skaber oprigtige relationer til influencers/brands som du ønsker at samarbejde med. Det gør du ved at hjælpe dem med ting, de er involverede i først - langt før et potentielt samarbejde (tage på events hvor de er, connect med dem på de sociale medier, etc.).
- Gør ting der giver dem mulighed for aktivt at deltage i samarbejdet med dig. Lav et produkt sammen.
- Skitsér fordelene ved at arbejde med dig (stor eksponering, mulighed for at indtage et nyt marked, etc.).
- Vær sikker på, at de brands/influencers du rækker ud til, har samme moral, værdier og den generelle ‘kultur’ du ønsker at skabe med dit brand.
Hvis du formår at gøre disse fire ting rigtigt, så brug dit første samarbejde til at få nummer to og nummer tre - på den måde kan du få celebrities til at promovere dit produkt.
Takeaway: Kig efter de influencers, som din målgruppe ser op til og brainstorm på måder, du kan hjælpe dem med det de arbejder på mhp. autentisk at opbygge deres tillid og samarbejd med dem. (Tattoodo gør det ved at samarbejde med store navne i miljøet som fx Ami James, som målgruppen og andre influencers ser op til)
[OPSUMMERING] 9 KEY TAKEAWAYS FRA TATTOODO’S VANVITTIGE MARKETING MASKINE
Tattoodo har virkelig formået at skabe vækst på globalt plan med en velsmurt marketing maskine, der formår at skabe et autentisk brand og relation til deres community.
Her er 9 key takeaways:
- Fokusér på at løse en reel udfordring for målgruppe med dit content. Det er den bedste og mest simple SEO strategi.
- Husk at optimere dine artikler for at få maksimal SEO effekt af dem. Dvs. brug keywordet i din URL slug, i overskriften og i beskrivelsen.
- Fokusér på at skrive originalt og aktuelt content, så det er værd for din målgruppe at dele på de sociale medier. Herunder emner der vender tilbage hvert år, som du dermed kan planlægge grundigt.
- Brug de store sociale medier til at promovere dit content på en engagerende og ikke-sælgende måde.
- Lad vær med at genbruge dit content på tværs af dine sociale medier uden omtanke. Undersøg hvilken type content der klarer sig bedst og juster dine opslag så de passer til det konkrete sociale medie.
- Udnyt Pinterests kæmpe potentiale.
- Lav content der er så godt (der ikke er sælgende), så dine brugere har lyst til at linke og henvise til dit website.
- Fokusér på samarbejde/promovering af partnere uden det bliver cheesy og sælgende. Hjælp i stedet for influencers med at blive eksponeret over for deres målgruppe.
- Vær autentisk! Det tiltrækker influencers og giver dem lyst til at blive en aktiv del af dit brand.
Hvis du er i samme marked som Tattoodo, har du fået skåret dit arbejde ud i pap. Uanset hvad, håber jeg det her growth study har hjulpet dig med at se på hvilke områder de er stærke og hvilke de ikke er.
Hvis du ikke er i deres marked, bør du tænke over, hvordan du kan bruge det de gør i DIN forretning og på DIT marked.
Du skal ikke tænke, at din virksomhed er anderledes og derfor kan intet af det bruges. Tro mig - efter at have arbejdet med en del startups - så forskellige er virksomheder heller ikke. De her strategier virker i alle brancher.
Noter også gerne hvad der ikke er med her. De strategier de bruger og ikke bruger, er vigtige at identificere.
Hvilke strategier og taktikker er ikke vist her, men som SoMe eksperter siger du bare SKAL bruge. Jeg synes selv det er langt mere effektivt at lære af hvad der faktisk bliver brugt og virker for de største spillere - i stedet for at gætte.
Gå all-in på det der virker. Ignorér alt andet. Det forstyrrer bare.
HVAD DU BØR GØRE NU
Hvis du er seriøs med at blive god til growth marketing, skal du gøre to ting:
- Like og del denne artikel på LinkedIn (klik på det her link og du kommer direkte til mit opslag)
- Smid en kommentar med din største læring fra Tattoodo’s marketing strategi
For hver person der deler og kommenterer dette opslag, får jeg en notifikation. Derefter sender jeg dig en liste med 117 growth hacks og marketing idéer i et Excel spreadsheet (UDEN nogen opt-in).
>> BONUS MATERIALE: DOWNLOAD TATTOODO'S MARKETING PLAYBOOK (PDF VERSION) <<
Diskussion for medlemmer