11 min read

Value delivery for B2B SaaS (fundamentet for PLG & monetization)

Lær hvordan du får styr på din 'value delivery' og dermed fundamentet for PLG & monetization.

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

Hvis du synes mit nyhedsbrev er værdiskabende, så overvej at dele det med en ven - det betyder mere for mig, end du tror 🙏


Velkommen til del 10 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:

Lad os komme i gang.


I sidste uge fik vi styr på demand capture i din GTM strategi & plan og dermed hvordan du konverterer en bruger til free trial, demo, etc.

Men mange ender her i en fælde: de glemmer at skabe reel værdi for brugeren baseret på deres naturlige brugerrejse og kommer derfor til at ville ‘monetize’ dem for hurtigt - og nogle gange bliver brugeren sågar overladt til sig selv.

Derfor skal vi i dag have styr på, hvordan du med dit produkt skaber værdi for din bruger, så det bliver naturligt for brugeren at betale:

(Den her artikel er baseret på grundtankerne i artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan”, så hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)

Det er også i disse stadier, at vi får styr på et af de mest kritiske elementer for B2B SaaS: din onboarding.

Tænk over det: Onboarding er den eneste del af dit produkt, 100% af dine brugere kommer til at opleve (held og lykke med at få en feature adoption på 100% med hvilket som helst andet element i dit produkt).

Men hvorfor er det så vigtigt?

  • Drop-off rates efter dag 1 er som regel overraskende høje. En tommelfingerregel er, at 40-60% af alle nye brugere aldrig kommer tilbage efter dag 1.
  • Hvis din bruger oplever dit produkts værdiskabelse den første dag, er der langt større sandsynlighed for, at vedkommende bliver en betalende bruger og deler dit produkt med andre.
  • Jo bedre onboarding flow, jo højere user activation, hvilket som regel forbedrer alle dine andre KPI’er betragteligt: free-to-paid conversion, retention, CAC payback, NPS, etc.

Med andre ord: Hvis du nailer disse tre stadier i din brugerrejse, står du meget stærkere i forhold til at vækste og skalere din virksomhed.

Derudover er det også i disse stadier af brugerrejsen, at vi bygger fundamentet for Forslers product-led growth med deres product funnel og growth loop, som vi fik defineret i artiklen “Byg en kvantitativ growth model for din startup” (demand gen og demand capture er i nedenstående visualisering ‘Acquisition funnel’).

Her kan du se en visuel konceptualisering af Forslers kvantitative growth model:

Altså er den kvantitative growth model indtil videre en hypotese i et Google Sheet. Derfor skal vi nu have det bragt til live på baggrund af den faktiske brugerrejse, som vi definerer i deres GTM strategi & plan.

Derfor skal det hele selvfølgelig bygges på dyb forståelse af din ICP & persona, deres naturlige brugerrejse, dit budget og dine ressourcer.

For hvis du eksempelvis kommer til at fokusere på ‘monetization’ eller ‘collaboration’ før du har leveret tilstrækkeligt værdi med dit produkt - eller hvis du ikke får dem hurtigt nok til deres første Aha-moment - så risikerer du at skabe en akavet brugeroplevelse og ender med at tabe brugeren før de overhovedet er kommet i gang - og så er det ligegyldigt, hvor fin en kvantitativ growth model du har bygget i Google Sheets.

Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile dine ‘value delivery’ steps i din GTM strategi & plan 🤜🤛

Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.

Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️

Enjoy! 😎

indholdsfortegnelse

  1. Forslers ‘Deliver value’ stadier
  2. Grundlaget for at lykkes
  3. Activation
  4. Habit
  5. Collaboration
  6. Nail din ‘value delivery’

Template:

  • Forslers GTM strategi & plan

Denne artikel er kun for medlemmer