Value delivery for B2B SaaS (fundamentet for PLG & monetization)
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Hvis du synes mit nyhedsbrev er værdiskabende, så overvej at dele det med en ven - det betyder mere for mig, end du tror 🙏
Velkommen til del 10 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery ← Denne artikel
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: GTM plan, vol. 6: Map brugerrejsen
- Del 13: Website copy
- Del 14: Interaktiv product demo
- Del 15: Email onboarding
- Del 16: In-app onboarding
- Del 17: Product-led growth
- Del 18: Upgrade flow
- Del 19: Founder-led growth
- Del 20: Podcast
- Del 21: LinkedIn challenge
- Del 22: Content flywheel & repurposing
- Del 23: Et værdiskabende newsletter
- Del 24: The missing link: 5-day EEC
- Del 25: Retargeting
- Del 26: Basic tracking & common sense
- Del 27: Growth sprint
Lad os komme i gang.
I sidste uge fik vi styr på demand capture i din GTM strategi & plan og dermed hvordan du konverterer en bruger til free trial, demo, etc.
Men mange ender her i en fælde: de glemmer at skabe reel værdi for brugeren baseret på deres naturlige brugerrejse og kommer derfor til at ville ‘monetize’ dem for hurtigt - og nogle gange bliver brugeren sågar overladt til sig selv.
Derfor skal vi i dag have styr på, hvordan du med dit produkt skaber værdi for din bruger, så det bliver naturligt for brugeren at betale:
(Den her artikel er baseret på grundtankerne i artiklen “Lavpraktisk GTM strategi & plan”, så hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg anbefale dig at starte der.)
Det er også i disse stadier, at vi får styr på et af de mest kritiske elementer for B2B SaaS: din onboarding.
Tænk over det: Onboarding er den eneste del af dit produkt, 100% af dine brugere kommer til at opleve (held og lykke med at få en feature adoption på 100% med hvilket som helst andet element i dit produkt).
Men hvorfor er det så vigtigt?
- Drop-off rates efter dag 1 er som regel overraskende høje. En tommelfingerregel er, at 40-60% af alle nye brugere aldrig kommer tilbage efter dag 1.
- Hvis din bruger oplever dit produkts værdiskabelse den første dag, er der langt større sandsynlighed for, at vedkommende bliver en betalende bruger og deler dit produkt med andre.
- Jo bedre onboarding flow, jo højere user activation, hvilket som regel forbedrer alle dine andre KPI’er betragteligt: free-to-paid conversion, retention, CAC payback, NPS, etc.
Med andre ord: Hvis du nailer disse tre stadier i din brugerrejse, står du meget stærkere i forhold til at vækste og skalere din virksomhed.
Derudover er det også i disse stadier af brugerrejsen, at vi bygger fundamentet for Forslers product-led growth med deres product funnel og growth loop, som vi fik defineret i artiklen “Byg en kvantitativ growth model for din startup” (demand gen og demand capture er i nedenstående visualisering ‘Acquisition funnel’).
Her kan du se en visuel konceptualisering af Forslers kvantitative growth model:
Altså er den kvantitative growth model indtil videre en hypotese i et Google Sheet. Derfor skal vi nu have det bragt til live på baggrund af den faktiske brugerrejse, som vi definerer i deres GTM strategi & plan.
Derfor skal det hele selvfølgelig bygges på dyb forståelse af din ICP & persona, deres naturlige brugerrejse, dit budget og dine ressourcer.
For hvis du eksempelvis kommer til at fokusere på ‘monetization’ eller ‘collaboration’ før du har leveret tilstrækkeligt værdi med dit produkt - eller hvis du ikke får dem hurtigt nok til deres første Aha-moment - så risikerer du at skabe en akavet brugeroplevelse og ender med at tabe brugeren før de overhovedet er kommet i gang - og så er det ligegyldigt, hvor fin en kvantitativ growth model du har bygget i Google Sheets.
Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg i denne artikel derfor ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig - inkl. templates - som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv kan naile dine ‘value delivery’ steps i din GTM strategi & plan 🤜🤛
Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer for danske early-stage B2B SaaS startups.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Forslers ‘Deliver value’ stadier
- Grundlaget for at lykkes
- Activation
- Habit
- Collaboration
- Nail din ‘value delivery’
Template:
- Forslers GTM strategi & plan